“My dear, here we must run as fast as we can, just to stay in place. And if you wish to go anywhere, you must run twice as fast as that” – Lewis Carrol – Alice’s adventures in Wonderland & through the looking-glass
Dit zegt de koningin tegen Alice wanneer ze lange tijd hard gerend heeft, maar er achter komt dat ze nog steeds op dezelfde plek is. Heel hard rennen en toch niet vooruitkomen, dat wil niemand. De drang om vooruit te komen zit in de mensheid ingebakken. Die lijkt soms wel sterker dan wij. Niet voor niets luidt een oud gezegde dat stilstand achteruitgang is. Anderen halen je immers in als je niet beweegt. Overigens zijn mensen hierin niet uniek. In de 19de eeuw bogen wetenschappers zich over de plantenwereld. Zij onderzochten een fenomeen dat ze ‘regeneratie’ zouden noemden. Ze kwamen tot de bijzondere ontdekking dat planten, zoals een boom, zich voortdurend moeten vernieuwen om een boom te blijven. Dat is een vreemd idee. Bewegen, veranderen om te blijven wat je bent!

De wereld om ons heen verandert ook. En wel in hoog tempo. De invloed van technologie wordt steeds groter en voor iedereen voelbaar. Wat je vandaag leert, kan morgen al weer achterhaald zijn. Stabiliteit lijkt iets uit een grijs verleden. De ene reorganisatie is nog niet afgerond, of de volgende staat al weer voor de deur. Hoe zorg je ervoor dat je mee blijft doen, succesvol blijft, als individu en als organisatie?

Als we vooruit willen moeten we dan twee keer zo hard rennen, zoals de koningin tegen Alice zegt, of juist slimmer? Ik ga voor slimmer. Een organisatie die slimmer rent, zet mensen in op hun talent. Slimmer rennen doe je niet op kracht maar op passie. Slimmer rennen is niet tijd en energie steken in het oppoetsen van de buitenkant. Niet hardnekkig proberen iets te zijn wat je niet bent. Niet als organisatie en niet als mens. Slimmer rennen is beginnen bij je kern, bij wie je bent. Dat is je basis, de boom. Dat maakt je lot veel onafhankelijker van alle machten en krachten van buitenaf. Jaren geleden introduceerde Manpower haar allereerste commercials op tv met wat mij betreft één van de mooiste reclamezinnen aller tijde; “het leukste wat je kunt worden, is jezelf”. Als we daar aan vast houden; komen we zeker waar we willen zijn.